KULTAINEN PILLI ARVO H. FORSMANILLE

20.5.2006

Kultainen Pilli matkusti tänä vuonna Rovaniemelle, kun Arvo H. Forsman palkittiin arvostetuimmalla koripalloerotuomarien jakamalla palkinnolla. Palkinto luovutettiin Tampereen Koripalloerotuomarikerhon järjestämällä gaala-risteilyllä Näsijärvellä, jolla myös juhlittiin isäntäkerhon 40-vuotista taivalta. Vuoden pääsarjatuomariksi valittiin Ville Koskiniemi Jyväskylästä.

Palkinnon Forsmanille luovutti yhdessä SKEL:n puheenjohtaja Johannes Sarekosken kanssa hänen hyvä ystävänsä Alarik Vihersola, joka itsekin on voittanut saman palkinnon vuonna 1992. Omassa puheessaan puheenjohtaja Sarekoski korosti Arvo H. Forsmanin pitkää aktiivista roolia Suomen Koripalloliiton tuomarikouluttajana edistämässä ja tukemassa monen nuoren tuomarin kehittymistä urallaan. Forsman on ajanut vuosikymmeniä aktiivisesti tuomaritoiminnan kehittämistä koko Pohjois-Suomen alueella. Ennen Rovaniemen koripalloerotuomarikerhon perustamista vuonna 1997 Forsman toimi vuosia aktiivisesti Tampereen koripallotuomarikerhon jäsenenä. Forsman toimii edelleen sekä erotuomarina että liiton erotuomaritarkkailijana pohjoisella alueella.

Alarik Vihersola toi omassa puheessaan esille myös Forsmanin ansiot pyörätuolikoripalloilussa, jossa hän toiminut pitkään erotuomarina ja tukenut lajin tuomaritoiminnan kehittämistä Pohjois-Suomessa.

Kuten kaikki koripalloilussa mukana olevat varmasti tietävät, Forsman on ollut myös aktiivinen osallistumaan tuomarina erilaisiin koripalloturnauksiin ja muihin koripallotapahtumiin ympäri Suomea. Lisäksi hän on aktiivisesti edistänyt tuomari- ja koripalloyhteistyötä Pohjoiskalotin alueella.

Forsman on myös toiminut yhteensä 12 vuotta Suomen Koripalloliiton Terveet Ympyrät -piiripäällikkönä Lapin alueella. Ansioistaan Forsman on aiemmin palkittu Suomen Koripalloliiton kultaisella ansiomerkillä ja Liikuntakulttuurin ansiomitalilla kultaisin ristein. Lisäksi Forsmanille on myönnetty kaikki lajit huomioiden Lapin piirin kultainen ansiomerkki. Arvo H. Forsman on henkeen ja vereen koripalloihminen niin erotuomaritoiminnassa, seuratoiminnassa kuin koripalloliiton toiminnassa.

Salpausselän Erotuomarikerhon lahjoittama Vuoden Pääsarjatuomari palkinto luovutettiin samassa tilaisuudessa Ville Koskiniemelle, joka on jo jonkin aikaa kuulunut luottotuomareihin miesten I divisioonassa ja naisten mestaruussarjassa. Koskiniemi on ollut tuttu näky naisten SM-finaaleissa ja hänet on myös kutsuttu miesten mestaruussarjaan ehdolla olevien tuomarien koulutuksiin.

Graphics by Pineworks